سامان: سامانه مدیریت و برنامهریزی سازمانی (ERP)
امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات نقش بسيار کليدي در تسهيل و روانسازي کسب و کارها ايفا مينمايد بهطوري که توسعه و گسترش کسب و کار عملاً بدون بهکارگيري ابزارها و روشهاي مبتني بر فناوري اطلاعات ناممکن است. از مهمترين ابزارهاي فناوري اطلاعات در سازمانها، سامانههاي اطلاعاتي است. اين سامانهها، وظيفه جمعآوري داده و اجراي فرآيندهاي هر يک از فعاليتهاي سازمان را به عهده دارند. هر بخش از سازمان با توجه به نوع فعاليت خود نيازمند سامانه اطلاعاتي تخصصي ميباشد تا بتواند فرآيندهاي مربوطه را ساماندهي کند. در بسیاری موارد با رشد تدریجی سازمان و نبود نرمافزار مدیریت منابع یکپارچه، سامانههای اطلاعاتی متعددی شکل میگیرد و هماهنگی و مدیریت آنها دشوار میشود و حتی ممکن است بلااستفاده باقی بمانند.
از جمله مشکلات تعدد سامانههاي اطلاعاتي در سازمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دشواری پیاده سازی استراتژی کلی سازمان
- مشکلات درارتباط سامانههای مختلف سازمان و تبادل اطلاعات بین آنها.
- عدم انعطاف سازمانی
- هزینههای نگهداری و بهروزرسانی بالا
- اتکا به سازمان های دیگر
شرکت فناوری اطلاعات ایرانیان در ادامه تکمیل زنجیره محصولات برای کمک به سازمانها جهت مدیریت و برنامهریزی منابع سازمانی و با تکیه بر توان و مهارت کارشناسان خبره خود راهکار یکپارچه سامان را ارائه کرده است به کمک آن فرآیندهای مختلف کاری یک سازمان نظیر منابع انسانی، عملیاتی، مالی و بازاریابی و بازرگانی قابل مدیریت خواهد بود. در ادامه به شرح جزئیات بیشتری از آن میپردازیم.
سامان چیست؟
سامانه سامان، يک سامانه پيمانهاي (ماجولار) براي برنامهريزي و مديريت منابع سازماني (ERP) بر مبناي سامانه Odoo است که در آن تغييرات لازم براي سازگاري با محيط کسب و کار در ايران (از جمله بهکارگيري تاريخ شمسي در کنار تاريخ ميلادي) انجام شده است. این سامانه با داشتن ابزارهای مدیریت منابع انسانی، مدیریت مشتریان، مدیریت مالی، مدیریت خرید، مدیریت فروش، مدیریت پروژه، مدیریت مکاتبات، مدیریت اسناد و مدیریت وبسایت و دهها زیرسامانه دیگر توانایی مدیریت و برنامهریزی کامل منابع سازمان را دارا است.
ویژگیهای سامان
- امکان سفارشیسازی هر بخش مطابق با نیاز سازمان.
- امکان تولید ماجول های جدید بنا بر نیازهای ویژه هر سازمان.
- دارای پیامرسانی قدرتمند جهت ارتباط اعضای سازمان و تبادل پیام.
- دارای گاهشمار مشترک بین اعضا جهت هماهنگی جلسات.
- پوشش تمامی فعالیتهای یک سازمان اعم از عملیاتی، اداری و مالی و کسب و کار.
- قابلیت چندزبانه بودن و بهکارگیری تقویمهای شمسی و میلادی.
- مدیریت چند شرکت مختلف بهطور همزمان.
- استفاده از چند ارز مختلف در امور مالی و خرید و فروش.
- تعریف انواع کاربران شامل کاربران داخل سازمان (کارمندان) و خارج سازمان (مشتریان).
زیرسامانههای سامان
-
مشخصات مشتریان
-
مدیریت سرنخها
-
مدیریت فرصتها
-
صدور پیش فاکتور
-
تبدیل فرصت به پروژه
-
مدیریت خرید و ارتباط با تامین کنندگان (SRM)
-
مدیریت فروش و صدور فاکتور
-
مدیریت انبارها
-
مدیریت محصولات
-
درخواست از انبار
-
مدیریت مسیرهای ورود به انبار
-
مدیریت مراحل ثبت محصول در انبار
-
مدیریت تضامین
-
مدیریت اموال
-
مدیریت هزینه
-
حسابداری
-
حقوق و دستمزد
-
تولید
-
کنترل کیفیت
-
تعمیر و نگهداری
-
تعریف وظیفه و زیروظیفه
-
مدیریت ساعت کارکرد (Timesheet)
-
نمایش Gantt Chart
-
مشخصات کارمندان
-
ساختار سازمانی
-
مدیریت حضور و غیاب
-
مدیریت مرخصی
-
فرآیند استخدام
-
ثبت نام متقاضیان
-
ثبت درخواستها
-
فرآیند تامین تا تحویل
-
ایجاد و مدیریت وبسایت
-
مدیریت مکاتبات
-
مدیریت قراردادها
-
میزخدمات (Helpdesk)
-
مدیریت ناوگان حمل و نقل
-
مدیریت دانش و اسناد