پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) چیست؟
CMDB چیست؟ برای چه کاری میتوان از آن استفاده کرد؟ ارتباط آن با ITSM و ITIL و ITAMچیست؟
مقدمه
پایگاه داده مدیریت پیکربندی Configuration Management Database-CMDB، ابزاری است که وضعیت عملیاتی تجهیزات مختلف- که به آنها اقلام پیکربندی (CI یا Configuration Item) یا داراییها هم اطلاق میشود- و روابط بین آنها را ذخیره میکند. این ابزار، چشماندازی دقیق از بخشهای مختلف کسب و کار برای کمک به تصمیمگیری بهتر را در اختبار مدیران میگذارد. این ابزار همچنین درک عمیقی از ارتباط بین تجهیزات مختلف در اختیار مدیران قرار می دهد که برطرف کردن مشکلات ایجاد شده را آسان میکند.
CMDB ها بهعنوان بخشی از فرآیند ITIL (Information Technology Infrastructure Library) برای کاربردهای مدیریت سرویسهای فناوری اطلاعات یا ITSM (Information Technology Service Management) به وجود آمدند. این بدین معنا است که بهطور سنتی برای ذخیره اطلاعات مربوط به تجهیزات فاوا برای پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات و مدیریت بحران، خرابی به کار گرفته شدهاند.

اما در حالت کلی CMDB ها میتوانند هرگونه اطلاعات ارزشمند را ذخیره کنند
مانند نوع تامینکنندگان، تجهیزات سازمانی و حتی نیروی انسانی. هیچ قانونی برای اینکه در CMDB چه چیزی باید قرار داد، وجود ندارد. این انتخاب کاملاً به کاربر برمیگردد و در هر مورد میتواند متفاوت باشد.
هرکدام از اقلام موجود در CMDB میتواند خصوصیاتی داشته باشد که نحوه پیکربندی آن را توضیح دهد. مثلاً برای یک سرور این خصوصیات میتواند سازنده، سیستمعامل و یا RAM آن باشد. برای یک کارمند میتواند جایگاه سازمانی، مکان و یا مدیر مستقیمش باشد.
مولفه دیگر CMDB وابستگیهای بین اقلام است. برای حل مشکل خاص مربوط به یک سرویس، درک جزئیات آن ضروری است. اما هنگامیکه مشکل سرویس نشانه یک مشکل عمیقتر در سرویس دهنده (server) باشد، دانستن مواردی مانند اینکه کدام سرور آن سرویس را اجرا میکند، مسئول آن کیست و چه سرویسهای دیگری بر آن سرور اجرا میشود، برای حل مشکل و عیبیابی (troubleshooting) مفید خواهند بود.

در CMDB میتوان روابط بین اقلام را تعریف کرد. پس بهجای اینکه بگویید یک کامپیوتر با فلان سیستمعامل پیکربندیشده است، خود سیستمعامل میتواند بهعنوان یک قلم در پایگاه داده مدیریت پیکربندی تعریف شود که به تمام کامپیوترهایی که آن سیستمعامل را اجرا میکنند متصل است. حال اگر لازم باشد مشخصات سیستمعامل مورد نظر را بهروزرسانی شود، در یکجا این کار صورت میپذیرد.
در مورد منابع انسانی، میتوان کارمندان را به ابزار و تجهیزاتی که استفاده میکنند، متصل نمود. وقتی آنها درخواستی برای استفاده از وسیله یا تجهیزاتی ارائه میکنند، میتوان مشاهده کرد که به چه تجهیزاتی متصل و مرتبط شدهاند تا با سرعت بیشتری به درخواست آنها رسیدگی شود.
با استفاده از پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) نیازی به فرمهای مختلف برای تشخیص اینکه چه کسی از چه دستگاهی استفاده میکند یا اینکه دستگاه کجاست و وابستگی آنها چگونه است وجود ندارد. تعریف و ورود اطلاعات به CMDB میتواند طولانی و پیچیده باشد، اما در درازمدت زمان زیادی صرفهجویی میشود که ارزش صرف وقت ابتدایی برای آن را خواهد داشت و ابزارهای متعددی برای ورود اطلاعات مانند اسکنرهای شبکه و importerها هم وجود دارد.
پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) چگونه میتواند به سازمان کمک کند؟
ابتدا به کاربردهای خاص آن در فناوری اطلاعات خواهیم پرداخت و در ادامه به نقش آن در دیگر حوزهها اشاره میشود. اما اولین سئوال این است:
آیا می توان از CMDBها برای مدیریت منابع فناوری اطلاعات استفاده کرد؟
یکی از متداولترین و بحثبرانگیزترین سوالات پیرامون CMDB ها این است که چگونه در مدیریت منابع فناوری اطلاعات (ITAM) جای میگیرند. ITAM هم به مخزنی مرکزی از اقلام فناوری اطلاعات نیازمند است اما مشخصات مخازن ITAM و CMDB بهطور سنتی متفاوت بوده است چراکه کاربردهای متفاوتی داشتهاند.
درحالیکه CMDBها عموماً بر وضعیت فعلی پیکربندی و روابط منابع تمرکز داشتهاند، پایگاه دادههای ITAM بیشتر اطلاعات اولیه و ثابت مانند زمان خریداری، قراردادها، هزینهها و غیره را ذخیرهسازی میکنند.

هدف ITAM، مدیریت چرخه حیات یک دارایی است و خاطرنشان کردن این مسئله است که دارایی موردنظر بیش از مقدار پیشبینیشده هزینه ایجاد نکند. مدیریت منابع فاوا بیشتر بر جوانب مالی و قانونی یک دارایی متمرکز است، برای همین است که برای قرار گرفتن در مخزن ITAM و «دارایی رسمی» شمرده شدن، عموماً حد ارزشی وجود دارد. در CMDB چنین حدی وجود ندارد، دارایی، دارایی است، قیمتش هرچقدر که باشد.
این مسئله تا مدتها برای ITAM مشکلساز بوده است، اما پاسخ دادن به برخی سوالات برای یک سیستم ITAM سنتی دشوار است. برای مثال: «آیا از لایسنسهای نرم افزاری خریداری شده توسط سازمان واقعا استفاده شده است؟». یک پایگاه داده مدیریت منابع فاوا (ITAM) نوع لایسنس و هزینه آن را مشخص میکند اما نمیتواند اطلاعاتی بیش از این ارائه نماید و نمیتواند بگوید که این هزینه کجا مصرف شده است.
اینجاست که CMDB ها میتوانند کمککار باشند. چنانچه روابط بین کامپیوترها (تیمها) و نرمافزارها ثبت شود، میتوان ذهنیتی راجع به تعداد لایسنسها مورد استفاده پیدا کرد. هربار که درخواستی برای نصب نرمافزار مورد بحث دریافت میشود، اطلاعات بیشتری برای ثبت در CMDB جمع میشود و سوال فوق را میتوان با اطمینان و دقت بیشتری پاسخ داد.
با توجه به نیاز به اطلاع از مصرف بهینه داراییها، ابزارهای نوین CMDB غالباً بهعنوان سامانههایITAM هم استفاده میشوند. این موضوع بدان معنی است که میتوان تمام داراییها، اطلاعات حساس مالی، خرید و اسناد حقوقی را نیز در همان جایی ذخیره نمود که اطلاعات پیکربندی در آن درج شده است.

بسیاری از CMDBها ابزار ادغام مناسبی برای ورود و اتصال اطلاعات ITAM دارند. بهعنوانمثال، قراردادهایی که در یک جا ذخیره شدهاند را میتوان به داراییهایی که در CMDB ذخیره شده است نسبت داد. در واقع، بسیاری از ارائهکنندگان CMDB امکان درج فایل را به عنوان یکی از ویژگیهای دارایی به کاربر می دهند لذا میتوان قراردادها را مستقیما در CMDB و مرتبط با دارایی مورد نظر ذخیره کرد.
بنابراین استفاده از CMDB برای ITAM امکانپذیر است. اما برای اینکه این روش به درستی کار کند نیازمند نوعی ارتباط بین دو سیستم است.

چطور میتوان از CMDBها برای مدیریت سرویسهای فناوری اطلاعات –ITSM– استفاده کرد؟
استفاده از CMDBها برای ابعاد مختلف ITSM از متداولترین کاربردهای آن است. پایگاه دادههای مدیریت پیکربندی (CMDB) مدت۲ها است در چارچوب ITIL و در قالب بهترین شیوهها در زمینه مدیریت اتفاقات غیرمترقبه، مدیریت تغییرات و مدیریت بحران به کار گرفته شدهاند. به برخی از این زمینهها اشاره خواهیم کرد:
مدیریت حادثه
با استفاده از CMDB و در صورت بروز حادثه برای یک سرویس، تنها با چند کلیک میتوان مسئول سرویس را پیدا کرد، ازآنجاییکه اکثر CMDBها سرویس مدیریت حوادث را در خود دارند یا با این سرویس متصل میشوند، میتوان به تاریخچه تیکتها هم دسترسی داشت. CMDBها دسترسی کاربر به تاریخچه اقلام و ارتباطات بین آنها را فراهم میکند تا در مواقعی که سیستم دچار مشکل میشود، به سادگی عامل خرابی را شناسایی نمود و با کاهش زمان عدم دسترسی (Downtime) به سرویس، هزینهها را کاهش داد.
مدیریت مشکلات
عموماً حل مشکل قبل از اینکه به مشکل عمیقتری منجر شود سادهتر و ارزانتر است. اما چطور میتوان آنها را پیدا کرد؟ معمولاً مشکلات اساسی علائم خاص خود را دارند، بهعنوانمثال ممکن است یک دسته از تجهیزات بهطور مکرر دچار مشکلات کوچکی شوند که نشان از مشکل بزرگتری است.
با درک روابط و دانستن تاریخچه تمام تجهیزات و منابع میتوان ریشه مشکلات را قبل از اینکه به مشکل اساسی تبدیل شوند، شناسایی کرد. بسیاری از CMDBها بهطور خودکار قوانینی دارند که در صورت مشاهده موارد غیرمعمول (مثلاً تعداد تیکت زیادی در یک بازه کوتاه) فعال میشوند و مشکلات بالقوه را آشکار میکنند.
مدیریت تغییرات
همواره لازم است که در زیرساخت و سرویسهای فناوری اطلاعات تغییر و تحول ایجاد شود. ممکن است به خاطر یک بهروزرسانی از پیش برنامهریزیشده باشد یا یک اتفاق غیرمنتظره و ناشناخته. اما عموماً تغییر علت اصلی از دسترس خارج شدن سرویسها(Downtime) است و عدم دسترسی(Downtime) غیرمنتظره هم پرهزینهتر است.
اگر سیستم و روابط متقابل اعضای آن بهدرستی شناخته نشود، چطور میتوان با اطمینان خاطر سرورها را بهروزرسانی کرد؟ ارزیابی ریسک یک تغییر در سیستم با یک CMDB بسیار سادهتر است چراکه میتوان تمام پیشبینیهای لازم برای کاهش ریسک انجام بگیرد.
آیا میتوان از CMDBها برای کاربردهای غیر فاوا هم استفاده کرد؟
مطلبی که کمتر به آن پرداخته میشود، کاربرد CMDBها برای حوزههایی غیر از فناوری اطلاعات است. در ادامه به کاربرد CMDBها در دو حوزهای که بیشتر در آنها استفاده میشود اشاره میکنیم:
منابع انسانی
این روزها تلاشهای زیادی برای اتوماسیون فرآیندهای مختلف منابع انسانی در حال انجام است؛ از استخدام تا آموزش. با اینکه استفاده از CMDB در این حوزه معمول نیست اما چنانچه کارمندان در CMDB بهعنوان منابع درج شوند، میتوان کارهای زیادی صورت داد. بهعنوان مثال میتوان برنامه آموزش کارمندان را با جایگاههای کاریشان تنظیم نمود تا موقعی که کار مورد نظر به آنها محول میشود آموزش لازم را دیده باشند.
میتوان شخص را به حوزه فناوری اطلاعات مرتبط کرد و بعد از استخدام نیروی جدید و در رویه پذیرش سازمانی، با دادن اطلاعاتی نظیر اسم و جایگاه سازمانی به سرعت تمام دسترسیهای سامانهای فناوری اطلاعات و سختافزارهای مورد نیاز او در اختیارش قرار بگیرد.
بسیاری از CMDBها میتوانند وظایفی را بهطور خودکار برای واحد فناوری اطلاعات یا منابع انسانی بفرستند تا روند پیشرفت و پذیرش نیروی جدید به خوبی صورت بگیرد که در نهایت بر رضایت نیروی کار و کاهش احتمال استعفای زودهنگام آنها تاثیر مثبت بگذارد.
مدیریت واحدهای سازمانی
مدیریت واحدهای سازمانی هم از دیگر استفادههای نامعمول از CMDBها است اما بسیاری از سازمانها از این جهت از آنها استفاده میکنند؛ این بدان معنی است که میتوان تمامی درخواستهای واحدها را به منابع و اماکن مرتبط متصل کرد.
به مانند ITSM و ITAM، وجود واحدهای سازمانی به معنی اقلام زیادی است که هرکدام مشخصات و وابستگیهای خاص خود را دارند و داشتن تصویری کلی از اینها به تسریع رسیدگی به درخواستها کمک شایانی میکند. علاوه بر این، این تصویر کلی به همراه اطلاعات جزئی به مدیریت دارایی و حسابرسی هم در زمان نیاز کمک میکند.
یک مثال عملی و واقعی استفاده سازمانها از CMDB برای مدیریت درخواستهای دسترسی (manage access requests) است. با نگاشت اماکن، ردههای دسترسی و نقش افراد در گروهبندی CMDB، رویه تخصیص دسترسی تسهیل میشود.
داراییهای یک واحد مشخصاتی چون مکان، هزینه، داشتن قطعات مصرفی یا یدکی خواهد داشت. وقتی درخواستی برای تعمیر تجهیزاتی دریافت میشود، بهطور مستقیم به فرد و دفتر مختص آن دستگاه واصل میشود. آنها میتوانند در لحظه اطلاعات مرتبط را از CMDB استخراج کنند تا بدانند باید چه کسی را برای تعمیر بفرستند یا در صورت نیاز برای چه اقلامی درخواست خرید صادر کنند.
CMDBها ابزارهای گزارشدهی متعددی هم دارند که مدیران واحدها، مخصوصاً آنهایی که بودجه محدودی دارند را کمک میکند تا بازتوزیع داراییها را بهخوبی انجام دهند. بهعنوانمثال میتوانند مکان تمام میزهای کنفرانس سازمان را پیدا کنند و در صورت نیاز جاهای آنها را تغییر دهند. حال میبینیم که افراد برای رهگیری اقلام از کدهای QR استفاده میکنند که با بهروزرسانی CMDB بتوانند همواره به اطلاعات دقیق و درست دسترسی داشته باشند.
با CMDB میتوان تاریخچه خرابیها و مشکلات را هم رهگیری کرد و با مشخصات دیگر مثلاً مکان، واحد، طبقه و … ارجاع متقابل داد به عمق مشکل و ریشههای احتمالی دست پیدا نمود.
امیرحسین معینی
a.Moeini@iritco.ir
*ترجمه و تلخیص از مطالب آموزشی شرکت mindville .